Sevettijärvi 2013

Sevettijärvi vuoden 2013 vaelluksen lähtöpaikka.

Vaelluksen ajankohta on 17.8-24.8.2013.

Luontoon.fi sivulta lainattua:

"Sevettijärven-Näätämön alue on Suomen järvirikkainta seutua. Sevettijärvi ja Kirakkajärvi sekä monet sokkeloiset pienet vesistöt komistavat tätä erämaista aluetta. Järvet ovat alueella yleensä syviä: Äälisjärven pohjoispään syvyys on jopa 60 metriä. Alueella on vaihtelevasti sekametsiä, pihkantuoksuisia mäntykankaita, tiheitä tunturikoivikoita sekä avaraa avotunturia. Vainospää (268 m) ja Villavaara kohoavat tuntureista korkeimmalle.
Seutu sopii päiväretkeilyyn tai usemman päivän vaelluksiin. Tien läheisyydestä ja tienvarren harvasta asutuksesta huolimatta alue on erämainen. Sevettijärven-Näätämön alue kuuluu Inarin kunnan itäosan koltta-alueeseen."

Tässä linkki retkikarttaan, jossa näkyy alueen merkityt retkeilyreitit.

Hienoja Sevettijärven maisemia voi katsella vaikka osoitteesta vastavalo.fi laittamalla hakutekijäksi Sevettijärvi.

Erilainen vaellus (ennen vaellusta)

Tämän vuoden vaellus onkin erilainen kuin aikaisemmat tai voidaan sanoa, että palaamme lähtöruutuun (tilapäisesti?) eli meillä on varattuna majoitus koko viikoksi Sevettijärveltä, Puhtilomista. Varauksessa on kaikki kolme pikkumökkiä, koska meitä on nyt niin iso porukka. Jutaajat aloittivat vaelluksen päiväretkeillen majoittuen vuosina 2000 ja 2001 Jerisjärvellä. Tämän vuoden matkaa voimmekin kutsua vaellus-, patikka-, kalastusreissuksi tai sitten joksikin muuksi miten itse kukin haluaa tehdä. Joka tapauksessa rinkkoja ja telttojakaan emme jätä kotiin.

Jutaajat on vaellustiimi, jossa 13 vuoden aikana on eri vaelluksiin osallistunut 14 eri henkilöä. Viime vuosina kuitenkin 7 henkilöä / reissu. Tämän vuoden reissuun onkin lähtemässä isompi jengi, 12 henkilöä. Tämä johtunee varmaankin mahdollisuudesta mökkimajoitukseen, joten rinkkaa ei tarvitse kantaa koko viikkoa. Joskus mietin, että mitäpähän mahtavat ajatella tästä meidän isosta vaellusjengistä ne yksinvaeltajat, jotka haluavat nauttia erämaasta yksin hiljaisuudessa?

Lähtöpaikkana Sevettijärvi on hyvä kohde monenlaiseen patikointiin. Jos avaa ylempänä olevan retkikartan linkin, siitä voi havaita, että Sevettijärvi - Näätämö välisen tien kahta puolta kulkee retkeilyreitti, Saamenpolku. Saamenpolkua pitkin voi patikoida 1 - 2 päivän reissuja ja palata takaisin mökille, jos ei viitsi rinkkaa / telttaa kanniskella. Jos haluaa kalastella niin eipä ole järvistäkään pulaa eikä tarvitse kykkiä koko viikkoa saman järven rannalla. Myös Vätsärin erämaa-alueella voi pistäytyä 2 - 3 päivän reissulla vaikkapa käydä katsomassa Routasenkurua. Linkki johtaa google kuvahakuun. Samoin kahden päivän reissun voi tehdä Vätsärin alueelle Vainosjärven suunnalle patikoiden ainoan avotunturialueen Vainospäiden kautta Vainosjärvelle.

Emme varmaan unohda myöskään Sanilan Porotilan herkkuja. Viime syksynä palattuamme Kaldoaivin vaellukselta Nuorgamista Norjan kautta Näätämöön pistäydyimme syömässä uunirautua ja se oli viikon pussiruoan jälkeen todella mieleenpainuva makuelämys. Halutessamme voimme suunnitella vaellusreittimme vaikka siten, että ne joka päivä päättyvät tuolle porotilalle.

Tällaisin ajatuksin ja suunnitelmin Jutaajat jäävät odottamaan elokuuta. Tämän sivun päivitys jatkuu sitten reissun jälkeen.

Erilainen vaellus (Toteutunut)

Sevettijärven reissu on nyt tehty. 10 henkilöä oli Sevetissä koko viikon ja kaksi henkilöä poikkesivat kahdeksi päiväksi kylään. Viikko oli hyvin monimuotoinen ja porukka jakaantui useammaksikin ryhmäksi niin kuin ennakkoon ounastelinkin. Mukana oli yksi kalamies ja hän sai kalakaverikseen eri päivinä eri henkilöitä. Porukka jakaantui myös sen perusteella, oliko halukkuutta useamman päivän telttaretkelle vaiko vain päiväretkille. Kaikilla taisi olla teltta mukana vaikka kaikki sitä ei käyttänytkään. Puhtilomien kolme pikkumökkiä + rantasauna olivat käytössämme koko viikon.

Valokuvia löytyy seuraavista Google -albumeista

Minnan kuvat
Marjaliisan kuvat

Minnan hieno yksityiskohtainen päiväkirja löytyy tästä linkistä

Matkustaminen

Lähdimme Helsingistä perjantaina 16.8.2013 yöjunalla kohti Rovaniemeä. Menomatkalla junassa matkusti 9 henkilöä ja kaksi autoa. Yksi henkilö, Toimi saapui Rovaniemelle autolla ja hänellä oli autossa peräkärry, johon kaikkien rinkat lastattiin ja matka jatkui kohti Sevettijärveä. Tavaroinemme emme millään olisi mahtuneet kolmeen autoon ilman Toimin peräkärryä. Paluumatka tapahtui samalla tavalla autoilla Rovaniemelle ja sitten yöjunalla Helsinkiin.

Tämän lastin kuljettamiseen tarvittiin sitä peräkärryä.

Toteutuneet reitit

Alla olevaan karttaan on merkitty ne reiti, joista oli saatavilla GPS-loki:

1. päivä:
  • Jänispää (Sevettijärventie) - Jäniskoski - Saunakoski - Kontinpaistama . Jänispää (Sevettijärventie) 21 km
2. päivä:
  • Kirakkajärvi - Vainosjärvi - Kirakkajärvi (15 km)
3. päivä:
  • Sevettijärvi (Saamen Polku) - Sanilan porotila (Kirakkajärvi) 17 km
4. 5. ja 6. päivät:(naisten kolmen päivän rinkkavaellus)
  • Sevettijärvi - Niemijärvi - Vainospäät - Niemijärvi - Sevettijärvi 33 km
 4. 5. ja 6. päivät:(miesten kolmen päivän rinkkavaellus - ei kartalla kokonaisuudessaan)
  • Kirakkajärvi - Vainosjärvi - Vainospäät - Vainosjärvi - Kirakkajärvi
Koko jengi ei tehnyt edellä lueteltuja retkiä. Osa oli kalassa ja osa teki lyhyempiä päiväreissuja mm. Saamepolulla, Inarin polulla ja Raututunturille. Punaisella piirretyt reitit eivät ole välttämättä todellisia vaan arvauksia, koska en ollut mukan niillä.

Ensimmäinen päivä, su 18.8.2013

Jänispää (Sevettijärventie) - Jäniskoski - Saunakoski - Kontinpaistama . Jänispää (Sevettijärventie) 22 km

Ensimmäisenä päivänä porukka jakaantui sukupuolen mukaan naiset / miehet. Miehet (3) lähtivät kalaan ja naiset (7) lähtivät 21 km patikkaretkelle Näätämöjoen suuntaan. Menimme kahdella autolla parkkipaikalle, josta alkaa Jänispäälle menevä retkeilyreitti. Jätimme autot Sevettijärventien varteen Jänispään kohdalle, koska palasimme tälle paikalle Jänispään kautta. Kävelimme poroaitaa myötäillen Jäniskoskelle 2 km, josta alkoi toinen retkeilyreitti Jänispäänhännän ja Vanhavaaran kautta Näätämöjoelle, Saunakoskelle, jonne matkaa oli n. 8 km. Tämä ensimmäinen etappi menikin erittäin hitaasti johtuen kivikkoisesta polusta ja houkuttelevista puolukoista ja mustikoista, joita piti kokoajan popsia suuhunsa. Ennen Saunakoskelle saapumista suunnittelimme jo takaisin kääntymistäkin. Aamulla tai aamupäivällä pääsimme liikkeelle liian myöhään ja emme osanneet arvata kuinka hidaskulkuinen polku olisi. Kuitenkin päätimme jatkaa eteenpäin ja lopettaa turhat pysähtelyt, jotta pääsisimme koko suunnitellun matkan ennen kuin tulee pimeä.

Saunakosken jälkeen maasto olikin helppokulkuisempaa Näätämöjoen läheisyydessä. Seuraava etappi oli 5 km päässä Näätämöjoen varressa oleva Kontinpaistaman laavu . Laavulla pidimme pienen tauon ja jatkoimme retkeilyreittiä pitkin kohti Jänispäätä ja sieltä edelleen autoille Sevettijärventien parkkipaikalle, jonne matkaa oli 6 km. Kello olikin jo 21:00 kun saavuimme parkkipaikalle.

Kun saavuimme Puhtilomien mökeille, miehet olivat lämmittäneet meille saunan ja saunan terassilla he tarjosivat meille vasta paistetut räiskäleet, piparit ja kotimehua. Ei päivä paremmin olisi voinut päättyä.

Tässä kuvia naisten ekapäivän retkestä

Näätämöjoki

Maisema Jänispäältä Sevettijärvelle
Tässä linkit naisten reissulta lähetettyihin blogiviesteihin:

Miten miesten päivä sujui, sen saavat miehet itse kertoa. Siltä varalta että tekstiä ei ole saatavissa linkitän tähän miesten blogiviestit:

Toinen päivä, ma 19.8.2013

Kirakkajärvi - Vainosjärvi - Kirakkajärvi (15 km)

Toisen päivän suunniteltu reitti olisi ollut 22 km. Tästä syystä reissuun lähti vain Harri, Marjaliisa, Minna ja Timo. Aamulla kun lähdimme matkaan oli tarkoitus ensin käydä Vainosjärvellä ja sitten huiputtaa Vainospäätkin. Taaskaan emme lähteneet riittävän ajoissa, kulkeminen oli hidasta ja kolmanneksi säätiedotus oli luvannut että klo 18:00 sataa vettä. Vainosjärven hiekkarantoja kävimme ihailemassa, mutta Vainospäälle emme enää menneet vaan palasimme Kirakkajärvelle. Ajoitus oli aivan loistava. Kun pääsimme autoon alkoi tulla ensimmäiset vesipisarat ja sitten myöhemmin olikin kaatosade.

Alkumatka oli hyvää polkua
Pitkospuut helpottivat kulkemista

Nimetön hieno lampi, jolle jouduimme kun harhauduimme polulta. Tässä pidimmekin pitkän lounastauon.

Tässä linkit reissulta lähetettyihin blogiviesteihin:

Kolmas päivä, ti 20.8.2013

Sevettijärvi (Saamen Polku) - Sanilan porotila (Kirakkajärvi) 17 km (kartan sininen reitti)

Tiistai-iltana mökille saapuivat Kari ja Aino-Riikka. Kari kuuluu Jutaajiin, mutta hän ei ole viime vuosina ollut mukana vaelluksilla, joten oli ilo sada hänet pariksi päiväksi tuttuun porukkaamme. Keskiviikkona koko iso jengi (12 henkilöä) lähti Saamen polulle. Ensin ajelimme autoilla Puhtilomista polun päähän, joka lähti Sevetin Baarilta.

Keskiviikko oli koko viikon aurinkoisin päivä. Koko 17 km:n matka Kirakkajärvelle oli helppokulkuista polkua. Tai olihan siellä yksi pieni suo-osuus, joka oli aika märkä ja kasteli Aino-Riikan lenkkarit, mutta kyllä ne taisivat kuivua matkan edetessä.

Kaikki 12 emme kuitenkaan kävelleet koko matkaa Kirakkajärvelle. Sopivasti porukasta löytyi kolme halukasta kävelemään vain osan matkasta ja palaamaan takaisin Sevettijärvelle ja siirtämään autot sitten Kirkkajärvelle, jonne muu vaellusjengi saapui. Nämä kolme henkilöä olivat Kari, Toimi ja Minna, jotka sitten kävelivät meitä vastaan Kirakkajärven ja kotajärven harjua pitkin. Reissun päätteeksi menimme syömään Sanilan porotilalle.

Sevettijärvellä on Ivalon Lentopalvelu Oy:n  lentosatama. Kuusipaikkainen Cessna 185 -lentokoneen taksilentoja käyttävät paitsi kalastajat, metsästäjät ja retkeilijät, niin myös poromiehet ja muut ammatinharjoittajat sekä viranomaiset.

Tässä kohdin oli pieni pätkä märkää suota.

Määränpäänä oli tämä, Sanilan Porotila, jossa söimme Uunisiikaa. Rautua olisimme halunneet, mutta tällä kertaa sitä ei ollut saatavilla. Ruoka maistui 17 km;n patikkaretken jälkeen. Tänne kannattaa aina mennä. Hyvä ruoka ja hyvä palvelu.

Alkuruokana lohikeittoa.

Uunisiikaa

Vohveli, lakkahilloa ja kermavaahtoa

Naisten kolmen päivän rinkkavaellus 21.8. - 23.8.2013

Sevettijärvi - Niemijärvi - Vainospäät - Niemijärvi - Sevettijärvi 33 km

Aila, Anne, Irja, Marjaliisa ja Minna nostivat keskiviikkona rinkan selkäänsä ja lähtivät oikealle vaellukselle vaikkakin vain kolmeksi päiväksi. Alkutaival n. 7 km oli jo tutuksi käynyt Saamen polkua Sevetin baarilta Näätämön suuntaan. Semekurtasta reitti kääntyi kohti Vainospäitä karttaan merkittyjen järvien kautta. 10 km vaelluksen jälkeen sopiva telttapaikka löytyi Nimijärven rannasta.

Niemijärvi
Niemijärvellä olimme kaksi yötä, koska Seuraavan päivänä lähdimme käymään Vainospäillä, jossa meillä oli treffit miesten kanssa, jotka lähtivät omalle 3-päivän vaellukselleen Näätämöstä, Kirakkajärveltä.

Minna kirjoittaa päiväkirjaa Niemijärven rannassa

Toisena vaelluspäivänä kohteenamme olivat kartassa olevat Vainospäät. Vainospäät ovat alueen toiseksi suurimmat tunturit. Vainospäiden huippujen korkeudet ovat 270 m, 255 m 265 m.
Vainospäät

Miehet jo odottelevatkin treffipaikalla Vainospäällä kivikasan vieressä

Kun lähdimme Vainospäiltä paluumatkalle, emme välttyneet sateeltakaan.

Ruskakin loisti ja leiripaikassa oli paljon puolukoita ja mustikoita

Kolmannen vaelluspäivän aamu oli kerrassaan hieno

Kolmantena vaelluspäivänä alkoi paluumatka melkein samaa reittiä kun tultiinkin.
Taakse jäi hieno leiripaikka, Niemijärvi

Semekurtan huipulla
Tässä linkkilista 3-vaelluspäivän aikana lähetetyistä blogi-viesteistä

Miesten kolmen päivän rinkkavaellus 21.8. - 23.8.2013

Kirakkajärvi - Vainosjärvi - Vainospäät - Vainosjärvi - Kirakkajärvi

Harrin ja Timon päämääränä oli myös käydä Vainospäillä, mutta he halusivat lähteä uudelleen katsomaan Vainosjärven hiekkarantoja ja siellähän oli hyvät telttapaikatkin - senhän me jo nähtiinkin tiistaina 19.8. kun samalla suunnalla oltiin. Harri ja Timo siis pystyttivät teltat Vainosjärvelle ja sitten lähtivät seuraavana päivän kapuamaan Vainospäille, johon oli sovittu tapaaminen naisten kanssa, jotka tulivat sinne Sevettijärven suunnasta.

Ei leiripaikka enää tästä komeammaksi voi tulla.

Harrin ja Timon leiripaikka oli kartassa kapean ja pitkän nimen yläpuolella olevassa leveämmässä niemessä.

Kuu loisti iltataivaalla myös miesten leirissä
Seuraavan päivänä Harri ja Timo lähtivät tapaamaan naisvaeltajia Vainospään huipulle. Nämä kuvat ovatkin naisten vaelluskuvien kohdalla jo aiemmin tässä tekstissä.

Tässä vielä muutama hieno kuva Vainosjärveltä
Vainosjärvi

Iltavalaistus Vainosjärvellä oli hieno

Linkkikokoelma miesten blogiviesteistä

Kaikki loppuu aikanaan niin kuin tämä Sevettijärven reissukin

Viimeisenä iltana kokoonnuimme Puhtilomien pihapöydän ääreen syömään broilerivuokaa ja salaattia. Tästä on tullut jo perinneruoka meille Jutaajille. Minna, reseptin omistaja, toimi pääkokkina vaikkakin kaikki mökkikunnat osallistuivat ruoan laittoon, koska kaikkien mökkien astiat, liedet ja uunit olivat käytössä. Ruoka oli herkullisen näköinen että makuinen.

Illalla jokainen pakkasi rinkkansa ja siirsi sen Toimin peräkärrryn. Toimi lähti aamulla ensimmäisenä ajelemaan kohti Rovaniemen rautatieasemaa. Me muut lähdimme vasta myöhemmin. Sunnuntaina saavuimme yöjunalla Helsinkiin.

Nyt sitten tämäkin kuvakokoelma valmistui juuri ennen Joulua. Samoin kuin perinteeksi tullut valokuvakirja tulee painosta jouluviikolla. Hyvä kuvakirjapalvelu on osoitteessa Kuvatkirjaksi.fi.  Tein tässä palvelussa jo 5. valokuvakirjani. Suosittelen.

Vuosi kun vaihtuu sitten alkaa ensi syksyn vaelluksen suunnittelu kuten ennenkin tai oikeastaan olemme jo myöhässä, koska ei ole vielä yhtään ehdokasta kohteiksi.